W wielu branżach, gałęziach przemysłu czy usług regularnie następują okresy, w których konieczność stanowi czasowe zwiększenie liczby pracowników. W takich sytuacjach zasadne jest zatrudnienie tzw. pracowników sezonowych. W jaki sposób jednak znaleźć rzetelne, godne zaufania, odpowiednie osoby do pracy? W poniższym wpisie analizujemy zalety i wady różnych sposobów poszukiwania pracowników.

Pracownicy sezonowi – samodzielne poszukiwania przedsiębiorcy

Teoretycznie najprostszym i zarazem najtańszym sposobem na znalezienie pracownika sezonowego jest prowadzenie przez pracodawcę samodzielnych poszukiwań poprzez lokalne serwisy z ogłoszeniami czy też prasę. Decydując się na taką formę rekrutowania pracowników tymczasowych, należy pamiętać, aby sporządzić jak najbardziej profesjonalne, czytelne ogłoszenie. Starannie opracowana, zawierająca wiele konkretnych informacji oferta buduje zaufanie potencjalnego kandydata do firmy, a w efekcie zachęca go do aplikowania. Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu? Przede wszystkim szczegółowe informacje o obowiązkach pracownika, czasie trwania zlecenia, formie zatrudnienia, wynagrodzeniu oraz ewentualnej kwestii zakwaterowania. Często pracownicy sezonowi to osoby młode, uczące się, dlatego też, poza ogłoszeniami zamieszczonymi w sieci, warto rozprowadzić ulotki czy plakaty informacyjne w akademikach, punktach ksero, klubach lub innych miejscach, w których istnieje największa szansa, że zostaną one spostrzeżone przez potencjalnych kandydatów.

Tyle mówi teoria, w praktyce jednak okazuje się, że znalezienie dobrego pracownika tymczasowego to niełatwe zadanie. Wymaga determinacji, sporej ilości wolnego czasu, a także pieniędzy. Wbrew pozorom bowiem zamieszczanie ogłoszeń w prasie albo na portalach internetowych z ofertami zatrudnienia, wykonywanie telefonów czy też spotkania z kandydatami wiążą się z konkretnymi, wysokimi kosztami. W zależności od wielkości czy też struktury firmy, przedsiębiorca może prowadzić rekrutację samodzielnie lub też zlecić to zadanie swojemu podwładnemu. Jeśli w spółce nie istnieje dział HR, dodatkowe obowiązki związane z rekrutacją mogą więc spocząć na osobie, która nie ma do tego odpowiednich kompetencji i doświadczenia, a dodatkowo, zajmując się procesem poszukiwania pracownika, zaniedbuje własne zadania. Dlatego też polecaną alternatywą jest tzw. pracownik leasingowy, czyli wynajęty od profesjonalnej firmy specjalizującej się w outsourcingu pracowniczym.

Wynajem pracowników od sprawdzonej firmy

Usługi outsourcingu, czyli wynajmu pracowników, to polecany wybór dla przedsiębiorców zainteresowanych szybkim zatrudnieniem odpowiednio wykwalifikowanych, kompetentnych osób. Sprawdzą się zwłaszcza w przypadku sieci handlowych, firm usługowych, produkcyjnych, magazynów czy dostawców. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest kompleksowość usług. To po stronie firmy zajmującej się wynajmem pracowników leży bowiem obowiązek nie tylko rekrutowania, ale również wykonywania rozliczeń skarbowo-płacowych, podpisania umów czy przeprowadzenia niezbędnych szkoleń. Klient (tj. przedsiębiorca) zgłasza jedynie swoje zapotrzebowanie na konkretnych pracowników leasingowych, wskazując wymagania, które powinni oni spełnić. Profesjonalna, doświadczona firma outsourcingowa dysponuje szeroką bazą rzetelnych, sprawdzonych pracowników, dzięki czemu może bardzo szybko i sprawnie „dostarczyć” właściwych kandydatów, którzy w pełni odpowiadają konkretnym wymogom danego stanowiska. Wynajem pracowników od doświadczonej w tym zakresie firmy wiąże się więc ze znaczną oszczędnością czasu oraz pieniędzy.

Wybierając agencję świadczącą usługi outsourcingowe, dobrze jest zdecydować się na tę specjalizującą się w konkretnych dziedzinach. Niektóre z firm bowiem skupiają się na pozyskaniu, a następnie wynajmie osób do pracy w rolnictwie, przy zbiorach czy w budowlance, a inne – tak jak GoDan Serwis – posiadają bardzo szeroką bazę hostess i innych pracowników leasingowych dla firm usługowych, sieci marketów czy magazynów.