Efektywne planowanie przestrzeni sprzedażowej

Strona Główna/Blog/Efektywne planowanie przestrzeni sprzedażowej

Niemal każdemu z nas, choć raz zdarzyło się wejść do sklepu po konkretne produkty, a wyjść z siatką pełną rzeczy, których wcale nie planowaliśmy kupić. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że stało się tak dzięki stosowanym przez sklep technikom merchandisingu, o których klient zazwyczaj nie ma pojęcia, a nawet jeśli ma, to z reguły o tym nie myśli.

Czym są techniki merchandisingu?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy sprecyzować, czym w ogóle jest sam merchandising. W skrócie – to szereg działań mających na celu wsparcie i zwiększenie sprzedaży oraz wywarcie wpływu na decyzje klienta. Odbywa się to właśnie przy pomocy różnego rodzaju technik merchandisingowych, mających na celu odpowiednią ekspozycję towarów i zarządzanie przestrzenią sklepową, aby zachęcała klientów do sięgania po dane produkty.

Merchandising w praktyce

Techniki merchandisingu są bardzo różnorodne i często niezauważalne przez przeciętnego Kowalskiego. Umiejętne, a przy tym przemyślane rozplanowanie przestrzeni sprzedażowej oraz inne sposoby oddziaływania na kupujących w zaskakujący sposób mogą poprawić obroty sklepu i przyciągnąć do niego nowych klientów. Jedną z często stosowanych metod merchandisingu jest sterowanie ruchem kupujących w taki sposób, aby „zmusić” ich do przejścia jak najdłuższej drogi prowadzącej przez sklep bez pomijania najmniej atrakcyjnych zakamarków, w których znajdują się mało popularne artykuły.
Wykorzystuje się do tego celu np. kształt czy odpowiednie ustawienie regałów oraz umieszczenie wejścia i wyjścia na przeciwległych końcach sklepu. Inną techniką jest tzw. cross merchandising, czyli umiejscowienie obok siebie produktów z różnych kategorii, ale dotyczących podobnego tematu jak np. materace do pływania razem z okularami przeciwsłonecznymi, czy rękawice ogrodowe i nasiona. Dzięki takiemu zabiegowi można skutecznie zwiększyć sprzedaż artykułów, które są uzupełnieniem innych produktów, po które przyszedł klient.

Jak zwrócić uwagę na produkt?

Półki we współczesnych sklepach niemal uginają się od nadmiaru towarów z różnych kategorii czy branż. Jak w tym wszystkim zwrócić uwagę klienta na konkretny produkt? Agencje, które zajmują się zleceniami merchandisingowymi, mają w tej kwestii wiele różnorodnych pomysłów, wśród których warto wspomnieć np. o odpowiedniej ekspozycji towarów. Polega to na tym, że artykuły, które mają być szczególnie wyeksponowane, ustawia się w zasięgu wzroku, czyli na wysokości 120-160 cm – wtedy mają największą szansę na to, że zostaną zauważone i kupione. Promocyjne towary często umiejscawia się w przejściu, gdzie jest największy ruch klientów, którzy przechodząc obok prezentowanego produktu, często decydują się na nieplanowany wcześniej zakup.
Należy też pamiętać o stałym uzupełnianiu towaru oraz unikaniu chaosu na półkach. Kolejne kwestie, na które warto położyć nacisk to bardziej dyskretne elementy takie jak ciekawy wystrój, muzyka rozchodząca się w tle czy przyjemny delikatny zapach unoszący się w sklepie. Wszystkie te działania wpływają na pozytywny odbiór sklepu wśród klientów, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży i popularności punktu handlowego.

Zlecenia merchandisingowe – czy to się opłaca?

Oczywiście pewnych zasad efektywnej sprzedaży można się nauczyć samemu i próbować wcielić je w życie, jednak warto zdać się na profesjonalistów, którzy dysponując wieloletnim doświadczeniem, z powodzeniem realizują różnego typu zlecenia merchandisingowe z uwzględnieniem konkretnych oczekiwań właściciela sklepu. Wyspecjalizowana agencja merchandisingowa zajmie się nie tylko odpowiednią, zgodną z założeniami klienta ekspozycją towaru, ale również takimi kwestiami jak stały monitoring cen oraz zasobów, systematyczne uzupełnianie braków na półkach, audyt, raportowanie, a także współpraca z kierownikami działów, inwentaryzacja czy dopilnowanie terminów ważności prezentowanych artykułów.
Zważywszy na ogrom działań oraz czynności, których należy się podjąć, aby zwiększyć lub utrzymać wysoki poziom sprzedaży, korzystanie z usług firm specjalizujących się w obsłudze zleceń merchandisingowych jest dla sklepu opłacalne i pozwala właścicielom skupić się na rozwijaniu swojego biznesu.

2019-11-14T15:58:01+00:00