5 podstawowych błędów w merchandisingu

Strona Główna/Blog/5 podstawowych błędów w merchandisingu

Visual merchandising jest zbiorem zasad związanych z prezentowaniem produktów tak, aby przyciągały spojrzenia, a jednocześnie zachęcały do zakupu. Dziś w większości sklepach wdrażane są standardy vm. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy chcemy to zrobić bez odpowiedniej wiedzy czy wcześniejszego przygotowania. Poznaj 5 najpopularniejszych błędów merchandisingu i sposoby ich naprawienia.

Chaos w rozmieszczeniu towarów w sklepie

Dla merchandisingu liczy się harmonia, dobra organizacja i plan. Jeśli towary na półkach są poukładane w sposób nieprzemyślany, to tworzą bałagan, który nie jest korzystny dla klientów. Kupujący nie jest w stanie wtedy znaleźć produktu, którego szuka, a do tego przytłacza go ich różnorodność. W takich sytuacjach często nie dochodzi do transakcji, ponieważ na rynku dostępne są inne sklepy, gdzie pamiętano o standardach vm. Nic dziwnego, że klient dbający o wygodę zakupów, skorzysta z usług konkurencji.

Jak rozwiązać problem chaosu na półkach?

Zachowaj hierarchię, np. zastosuj rozmieszczenie towarów w sklepie od najmniejszego do największego oraz do tego podziel je według ceny — od lewej najtańsze, a z prawej najdroższe. W ten sposób klient będzie mógł podjąć świadomą decyzję i poznać całą ekspozycję.

Puste półki

Nie ma nic gorszego, niż wejście do dużego sklepu, w którym w oczy rzucają się głównie puste półki. Od razu budzi to w klientach negatywne skojarzenia i automatycznie zniechęca to do robienia zakupów. Najprawdopodobniej powierzchnia sklepu jest wtedy zbyt duża w stosunku do asortymentu. Czasem problemem są też pracownicy, którzy nie nadążają z wykładaniem towarów, gdyż mają zbyt dużo obowiązków.

Jak pozbyć się problemu pustych półek?

W takiej sytuacji trzeba zmniejszyć półki, zwiększyć liczbę zamawianych towarów lub być może zatrudnić więcej osób. Zgodnie ze standardami vm zawsze najlepiej dać klientowi wybór, jednak nie zasypać go zbyt dużą ilością towarów, gdyż może prowadzić to do pułapki przesytu, która również jest błędem w merchandisingu.

Nieprawidłowa komunikacja

Zwiększone tempo życia sprawia, że wiele osób nie chce tracić w sklepie więcej czasu, niż jest to naprawdę konieczne. Dlatego należy, jak najbardziej ułatwić i przyspieszyć proces zakupowy. Niestety ciągle można spotkać się z sytuacją, kiedy ceny przy produktach są nieprawidłowe lub w ogóle ich nie ma, a produkty znajdują się w innych miejscach, niż wskazują na to napisy czy logika.

Jak naprawić komunikację w sklepie?

Logiczne rozmieszczenie towaru w sklepie musi iść w parze z konkretną komunikacją na jego temat. Co to znaczy? Sam napis mówiący o tym, że w tym miejscu można odnaleźć kosmetyki, to za mało, szczególnie w dużych sklepach. Zalecanym rozwiązaniem będzie stworzenie małych poddziałów z napisami wskazującymi, że tutaj znajdują się towary do kąpieli, a kawałek dalej produkty do higieny jamy ustnej.

Nieprawidłowe oświetlenie

Jeżeli zależy nam, aby prawidłowe rozmieszczenie towaru w sklepie było widoczne i spełniało swoją funkcję, to nie można zapominać o odpowiednim oświetleniu. Niestety często światło jest zbyt ciemne lub zbyt rozproszone. Zamiast zwracać uwagę na produkty, klient traci czas na prawidłowe odczytanie składu produktu czy ceny. Oprócz tego warto zadbać o dodatkowe oświetlenie witryn sklepowych.

Jak wyeliminować ten problem?

Standardy vm jasno wskazują na to, że najwięcej korzyści przynosi oświetlenie punktowe, mocne i w większości przypadków białe. Ma ono podkreślić atuty towarów, a także odwrócić uwagę od małego zaopatrzenia sklepu.

Wąskie alejki

W merchandisingu wyodrębnia się pojęcie zwane wąskim gardłem, czyli nieprawidłowym ustawieniem regałów z produktami, przez co chodzenie staje się niekomfortowe i częściej dochodzi tam do przypadkowego zrzucenia towarów. Poza tym przy większej liczbie klientów tworzą się zatory, a manewrowanie wózkiem jest utrudnione. Najczęściej dzieje się tak w przypadku, gdy właściciel sklepu chce na małej przestrzeni zmieścić zbyt dużą liczbę produktów lub po prostu źle ją rozplanuje.

Sposób na walkę z wąskim gardłem

Konieczne staje się ponowne rozmieszczenie towarów w sklepie, aby każdy klient mógł swobodnie dokonać decyzji zakupowej lub po prostu przejść do innego działu czy kasy. Alternatywą może być też wyeliminowanie niektórych alejek.

2019-11-14T15:56:46+00:00